Приходько Любов Андріївна,

Старший учитель початкових класів

Садової ЗОШ І-ІІІ класів

Інтегрований урок з українського читання, образотворчого мистецтва.

4 клас

Тема. На крилах весна прилетіла

Мета. Ознайомити дітей з віршем Лесі Українки «Давня весна»;вчити слухати

й отримувати естетичну насолоду від поезії;вчити малювати пензлем

без попередніх начерків олівцем. Розширювати знання дітей про жит –

тєвий і творчий шлях Лесі Українки. Розвивати навичку виразного чи –

тання та навичку роботи з фарбами та пензлем; естетичні смаки та вмі –

ння прислухатися до звучання рідного слова; вміння робити аналіз худо –

жнього образу природи через слово поезії.

Виховувати спостережливість, творчу уяву, відчуття краси , любов до пое –

зії, природи.

Обладнання: Л. Українка «Давня весна», портрет Л. Українки, альбом «ЛесяУк –

раїнка», фонозапис вірша Лесі Українки «Давня весна», магніто –

фон, збірки книжок для дітей Л. Українки та прозові твори пись -

менниці, картини «Рання весна» художника С. А. Куприянова та

малюнки про весну.

Тип уроку: урок на вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І.Організаційна частина.

І знову кличе дзвоник в клас,

Знання нові чекають нас,

Ми дуже любим рідну мову,

Її мелодію чудову.

ІІ. Актуалізація знань.

1.Вступне слово вчителя.

- Діти, сьогодні на уроці ми поринемо у світ поезії. Вже в повітрі і в природі

відчувається прихід весни. З приходом цієї чаклунки все починає оживати,

цвісти, рости. Саме це надихає поетів на творчість. Тому так багато віршів

про весну складено. Напередодні ви отримали домашнє завдання: по ба –

жанню підібрати вірші про весну сучасних поетів і поетів, уже відомих всім.

Зараз ми послухаємо поезії і відмітимо дітей, чиє читання вам найбільше

сподобалось.

ІІІ. Поетична хвилинка.

(Учні читають напам’ять вірші про весну).

ІV. Підсумок, виставлення оцінок.

- Чиє читання вам найбільше сподобалось?

(Виставляю оцінки).

V. Повідомлення теми уроку.

- Подивіться на портрет. Кого на ньому зображено?

- Так – це геніальна поетеса українського народу Леся Українка, 141 річ –

ницю з дня народження якої ми будемо відмічати 25 лютого. А сьогодні на

уроці ми почнемо знайомство з її творчістю.

VI. Вивчення нового матеріалу.

1. Вступна бесіда.

- Діти, що ви знаєте про Лесю Українку?

( Відповіді учнів).

2. Розповідь учителя.

- Наша Леся була ще й мужньою. Цієї мужності вона вчилась у Тараса

Шевченка. Щирою та ніжною була вона у своїх поезіях, казках, поемах.

Цього вона навчилась у рідного українського народу – з його казок,

пісень, колисанок. Ось як про неї пише відомий український письмен –

ник Микола Олійник.

3.Робота над текстом М. Олійника.

(Читає підготовлений учень).

- Якою змальовує поет Лесю Українку?

(Щедро обдарованою, талановитою, ніжною, з чутливим серцем, з вели –

кою любов’ю до людей).

- А чому письменник називає її борцем?

4. Розповідь учителя.

- Взимку 1881 року в Луцьку, на річці Стир, Леся застудила ноги в кри –

жаній воді. Саме з того часу вона занедужала. Почала боліти нога,по –

тім рука. Думали – ревматизм, лікували в домашніх умовах. Пізніше

виявилось: у неї туберкульоз кісток. Тому Леся не ходила до школи, не

бігала з ровесниками. Дівчинка вчилась самотужки і весь час боролась

з недугою. Будучи тяжко хворою, вона написала вірш «Давня весна».

Послухайте його і скажіть про що в ньому йдеться.

5. Фонозапис вірша «Давня весна».

6. Робота над віршем Л. Українки «Давня весна».

1) Мовчазне читання.

- Якими словами змальовує весну поетеса?

(Весела, щедра, мила, стокрила, радісна).

2) Читання «ланцюжком».

- Який дарунок принесла поетесі весна?

(Гілочку з яблуні, весняний вітер, спів пташок).

3) Виразне читання. Читання – гра «Диктор телебачення».

- Якими словами поетеса змальовує весну як живу істоту? Зачитайте.

- Що сказано про вітер? Гай?

4) Робота за малюнком.

- Кого ви бачите на малюнку?

(Леся лежить на постелі, пише, а у вікно заглянула гілочка квітучої

яблуні).

5) Вибіркове читання.

- Виберіть з вірша строфу, в якій описане те, що на малюнку. Чому

саме це?

6) Словесне малювання.

А які ще малюнки ви намалювали б до цього вірша?

V.Фізкультхвилинка.

VI. Бесіда – повідомлення теми уроку малювання.

- Діти, а яка весна змальована у вірші Лесі Українки «Давня весна» - рання,

середня, а може пізня? Чому?

- А яка весна зображена на цих картинах і малюнках?

- Чому ви так думаєте?

- Сьогодні ми з вами будемо вчитися малювати пензлем без попередніх начерків олівцем на тему «Прихід весни».

VII. Інструктаж – пояснення до роботи.

VIII. Самостійна робота учнів.

(В ході роботи допомагаю учням практично і словесно).

ІХ. Підсумок роботи і уроку.

- Над чим ми працювали сьогодні на уроці?

- Що нове ви понесете додому з уроку і про що розкажете?

- Що вам найбільше сподобалось на уроці?

- Розгляньте малюнки до поезії Лесі Українки.

- Хто пам’ятає, до яких віршів ці малюнки?

- Прочитайте хоч трішки, якщо знаєте.

- Вивчення творчості Лесі Українки ми тільки починаємо. Той, хто хоче,

може взяти в бібліотеці ось ці збірки віршів і ці прозові твори.

(Відкриваю стенд з творами Лесі Українки).

Х. Завдання додому

- Вірш Лесі Українки «Давня весна» вивчити напам’ять.

- Хто не закінчив малюнка, закінчить вдома.

Кiлькiсть переглядiв: 296