Урок-загадка

За повістю Е. Т. А. Гофмана

„Малюк Цахес на прізвисько Циннобер”

Учитель. Наш урок визначено словом „загадка”. Отже, нині ваше завдання методом дослідження, зіставлення історичних фактів, аналізу літературного твору, за допомогою логічного мислення розгадати таїну творчості німецького письменника-романтика.

Музичний епіграф. Звучить симфонія № 40 В. А. Моцарта.

· Музика австрійського композитора ХVІІІст. підкаже вам відповідь на першу загадку сьогоднішнього уроку:

- Який зв'язок між австрійським композитором Моцартом і німецьким письменником Гофманом?

(Учні записують до зошитів повне імя Гофмана, вказавши, що митець надзвичайно захоплювався музикою Моцарота, навіть змінив своє імя на Амадей)

Гофман був людиною палкою, не передбачуваною й пристрасною, як музика Моцарта!

· До творчості цих митців жодна епоха не ставилася байдуже. Зокрема, творчість Гофмана або палко сприймати, або рішуче заперечувати. Художній доробок цього незвичайного, непересічного письменника став яскравим відображенням літературного напрямку кінця ХVІІІ – початку ХІХ ст. Саме він і пов'язаний з другою загадкою нашого уроку.

Літературний диктант.

Один учень працює біля дошки, інші у зошитах.

Слід визначити, особливості якого літературного напрямку „приховані” в диктанті та яким чином цей напрям стосується теми уроку.

„Творча особистість, романтичний історизм, герой-бунтар, фольклорний елемент, казкова фантастика, соціальна сатира, гротескні образи, роздвоєння персонажів”.

(у диктанті „приховано” особливості романтизму, а твір Гофмана „Малюк Цахес…” – зразок романтичного твору, де є фольклорний елемент, і казкова фантастика, і гротескні образи)

Учитель вивішує на дошці малюнок інтер’єру Гофмана.

· Життя і творчість Гофмана справді одна із яскравих і складних сторінок німецького романтизму. А водночас це трагічне, сповнене шукань, людське життя.

Отже третя загадка стосується зображення інтер’єру робочого кабінету Гофмана. Чим жив його господар? Які його інтереси й уподобання приховує в собі цей малюнок? Чому художник малював саме відчинене вікно? Що воно символізує?

· Наступну четверту загадку нам допоможуть розгадати сучасники Гофмана. Хто і як саме ставився до автора „Малюка Цахеса”? Як оцінювали його як особистість, а як – твори?

Відповідають учні, які підготували вдома індивідуальне завдання – дібрали спогади сучасників про Гофмана.

А як розповідає про себе сам письменник?

Робота з підручником. Учні записують висловлювання Гофмана, коментують їх, визначають цікаві аспекти світогляду автора.

(Звучить музика П. І. Чайковського до балету „Лускунчик”)

- Чи впізнали ви цю мелодію? Ця чудова музика написана П. І. Чайковським до єдиного у творчості Гофмана дитячого твору – казки „Лускунчик, або Мишачий король”, яку люблять діти всього світу. Люблять за незвичайність, загадковість образів, цікавий поворот сюжету, за те, що добро і кохання перемагають зло. Майже всі події в цій казці відбуваються вночі, тоді, коли найчастіше писав свої шедеври великий німецький романтик.

(учні виразно читають уривок із вірша М. Бажана „Гофманові ніч”.

· Учитель звертає увагу на портрет Гофмана, який розміщено на дошці.

- Ось таким він був цей шалений чоловік з піднятими бровами, із загнутим до низу носом, з волоссям, яке, здавалось, назавжди піднялося дибки. Уже йшлося про ніч – улюблену творчу пору доби Гофмана, але він часто так боявся того, що зображав, і змушений був просити дружину сидіти поруч аж до ранку. Сядьмо і ми неподалік Гофмана і пориньмо в химерну, сповнену сатири і благородного кохання повість „Малюк Цахес” написану 1818 р.

Вчитель записує назву твору на дошці, а учні – до зошитів.

· П’ята загадка належить авторові, який так визначив жанр згаданого твору: „казка про реальне”, як це зрозуміти?

Учні відповідають, наводячи епізоди з повісті.

Учитель разом з учнями накреслює схему сюжетної лінії. Учні стисло переказують епізоди, переносять схему до зошитів.

· Хто ж він такий цей головний герой „казки про реальне” – Малюк Цахес на прізвисько Циннобер?

У словнику німецької мови подаються такі тлумачення слова „Циннобер”:

1) штучний мінерал із сірки та ртуті;

2) кіновар – яскраво-червона фарба;

3) нісенітниця, дурниця.

Отже, шоста загадка нашого уроку залишиться нерозгаданою сьогодні в класі. А вдома кожен із вас подумає: яке значення слова „Циннобер” мав на увазі Гофман, коли давав таке прізвисько своєму героєві?

Домашнє завдання:

І. Заповнити табличку в зошиті.

ІІ. Усно відповісти на шосту загадку.

ІІІ. За бажанням додаткове завдання: скласти схемою другої сюжетної лінії повісті.

Кiлькiсть переглядiв: 173